Beter slapen met deze tips

Beter slapen met deze tips

We hebben allemaal weleens last van die nachten waarin je uren wakker ligt omdat je de slaap gewoon niet kan vatten. Dit is niet alleen frustrerend maar ook nog eens – wanneer het vaak voorkomt – ongezond. Uit wetenschappelijke onderzoeken is namelijk gebleken dat langdurige slapeloosheid de kans op onder andere diabetes, stress en overgewicht vergroot. Het is daarom erg belangrijk dat u elke nacht goed en voldoende slaapt. Om u hier een beetje bij te helpen hebben we hier een aantal tips die dit kunnen bevorderen.

Beter slapen met deze tips

 Zorg dat je slaapkamer een oase van rust is

De slaapkamer is voor de nachtrust en intimiteit probeer dan ook andere activiteiten zoals televisie kijken, achter uw laptop zitten, werken, studeren etc. in een andere ruimte dan uw slaapkamer te doen. Lees meer over hoe de ideale slaapkamer voor een goede nachtrust eruit ziet.

Een goed bed is heel belangrijk

Deze tip lijkt heel logisch maar u vergist zich in hoeveel mensen op een bed liggen dat niet lekker ligt. Dat verklaart vaak al een groot deel aan vaak slecht slapen. Het is beter om een bed te kiezen dat voor u comfortabel is. We liggen maar liefst 1/3 van ons leven in bed. Waarom zou u dan niet kiezen voor iets goeds? Wel een mooie auto, maar geen goede slaapplek? Zonde want je zit minder in de auto dan dat je in bed ligt… Wilt u meer weten over welk bed goed voor u is? Kom dan een keer langs bij Topsleep in Arnhem voor een gratis slaapadvies.

Ga op vaste tijden naar bed

U heeft vast wel eens gehoord over “de biologische klok” van het lichaam. Deze bestaat echt. Ons lichaam houdt namelijk van regelmaat, alle hormonen kunnen zich dan volgens een vast patroon gedragen en ook mentaal weet u waar u aan toe bent. Op een vast tijdstip naar bed gaan kan uw lichaam vertellen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Dit maakt het dus makkelijker om in slaap te komen.

Ontspan je voor het slapengaan

Probeert u zich een uur voor het slapengaan bezig te houden met iets rustgevends en relaxend. Het is niet goed om nog allerlei intensieve activiteiten te ondernemen zoals actief sporten, uw mail beantwoorden of televisie kijken. In plaats daarvan kunt u de dag beter afsluiten met een massage, het luisteren van muziek of een warm bad. Dit laatste is ook nog is bevorderlijk doordat de warmte van een bad een seintje naar de hersenen geeft dat het tijd is om te gaan slapen.

Creëer een vast ritueel voor het slapengaan

Wanneer je een vast ritueel hebt voor het naar bed gaan, gaat je lichaam dit op een gegeven moment herkennen en zich automatisch voorbereiden op het slapengaan. Ruim bijvoorbeeld nog even de vaatwasser uit, leg alvast uw kleding en spullen voor de volgende dag klaar, poets u tanden en lees nog wat in bed.

Fantaseer om in slaap te komen

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die tijdens het slapengaan zich focusten op iets heel fijns ruim 2 keer sneller in slaap vielen dan mensen die niet fantaseerden.

Leg een schrijfblokje op uw nachtkastje

Wanneer u ’s nachts iets te binnen schiet wat u niet mag vergeten, schrijf dit dan op. Zo voorkomt u dat u eraan blijft denken en daardoor niet meer in slaap kan komen.

Al lang wakker? Ga dan uit bed

Ligt u langer dan 20 min te woelen in uw bed? Dan is het wellicht beter om even iets anders te doen, anders raakt u alleen maar gefrustreerd. Doe wel iets wat niet teveel inspanning kost, zoals luisteren naar muziek, even lezen of wat warms drinken. Vermijd fel licht en beeldschermen.

een goede slaaphouding

Persoonlijk slaapadvies

In de winkel draait het helemaal om U. We doen ons uiterste best om u een persoonlijk slaapadvies te geven. Samen inventariseren we wat U uniek maakt. Hierbij maken we gebruiken van het MyScan meetsysteem waarmee we uw lichaamsbouw in kaart brengen. Daarnaast vragen we naar uw slaapbehoeften en wensen. Aan de hand hiervan bepalen wij welk slaapsysteem de juiste ondersteuning en comfort voor u biedt.

Meer informatie

Meten is weten

Uw persoonlijke matras dankzij ons unieke MyScan meetsysteem. In slechts 3 stappen kun je uw persoonlijk matras ervaren. Met ons unieke, gepatenteerde MyScan meetsysteem maken wij een 3D scan van uw lichaam. Aan de hand hiervan krijgt u advies op maat met een ondersteuning afgestemd op uw lichaam.

Afspraak maken
Scan
Een 3D-meting van uw lichaam